تغییر ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد هشدار سازمان بازرسی به بانک‌ها درباره سودسپرده‌ها چرا نشست شورای عالی کار برگزار نمی‌شود؟ خبر جدید از واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۱۱ خرداد ۱۴۰۳) ۳۱ خرداد زمان قطعی پایان تولید پژو پارس ایران خودرو | کدام خودرو جایگزین پارس می‌شود؟ ویدئو| رویداد «بودجه؛ ابرچالش حکمرانی» در مشهد برگزار شد پلمب ۴ سالن زیبایی در مشهد به دلیل گران‌فروشی (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) فهرست کالا‌های معاف از مالیات بر ارزش‌افزوده در سال ۱۴۰۳ اعلام شد + فهرست تغییرات اقلیمی مهم‌ترین تهدید برای محصول زعفران است قفل واگذاری زمین برای ایجاد شهرک‌های صنعتی، در دولت سیزدهم شکسته شد طلا و سکه در بازار مشهد چند؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) استاندار خراسان‌رضوی: شاهد رشد ۲۰ درصدی صادرات استان در دولت سیزدهم هستیم نرخ طلا، سکه، دلار و ارز دیجیتال امروز (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) مهلت ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی تمدید شد + جزئیات نرخ اجاره‌بها در منطقه فرامرز عباسی مشهد چند؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) خبر مهم برای متقاضیان وام قرض‌الحسنه + جزئیات سرنوشت تعطیلی شنبه‌ها چه شد؟ + فیلم ایران در تولید گندم به پایداری رسید «اعتبار مالیاتی» ابتکار دولت برای حمایت از شرکت‌های  دانش بنیان‌ بازگشت طلافروش‌های مشهدی به بازار | پلمب‌ها باز شد چرا سود سهام عدالت برای برخی افراد واریز نشد؟ شرایط فروش ۲ محصول سایپا برای جایگزینی خودرو‌های فرسوده اعلام شد | اسامی خودرو‌ها و زمان تحویل جزئیات پرداخت مالیات ۱۴۰۲ در ۱۵ قسط مساوی قیمت طلا در بازار جهانی امروز چند؟ (۱۰ خرداد ۱۴۰۳) احتمال تغییر حقوق کارگران جزئیاتی جدید از ادامه طرح کالابرگ الکترونیک
سرخط خبرها

پای دلالان از قرعه‌کشی خودرو در «سامانه فروش یکپارچه خودرو» قطع می‌شود

  • کد خبر: ۱۰۹۵۴۶
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
پای دلالان از قرعه‌کشی خودرو در «سامانه فروش یکپارچه خودرو» قطع می‌شود
از هفته پیش به منظور ایجاد شفافیت، عرضه خودرو تنها از طریق «سامانه فروش یکپارچه» انجام می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، سامانه فروش یکپارچه خودرو از سوی وزارت صمت عملیاتی شد که البته با مقاومت‌هایی از سمت خودروسازان خصوصی مواجه بود؛ سامانه‌ای که به گفته وزارت صمت باعث می‌شود برنامه فروش خودروسازان شفاف‌تر از روش قرعه کشی باشد.

به دستور وزیر صمت عرضه خودرو از تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال در سامانه فروش یکپارچه خودرو و به‌صورت شفاف انجام می‌گیرد و همه خودروسازان موظفند، هرگونه عرضه خودرو را با هماهنگی سازمان حمایت و تنها از طریق این سامانه انجام دهند به طوری که خودروسازان بخش خصوصی هم پس از این دستور، فروش خودرو را به روش قدیم متوقف کردند.

سوالی که پیش می‌آید این است که چرا وزارت صمت در شرایطی که وعده حذف قرعه‌کشی را در سال ۱۴۰۱ داده بود، قرعه‌کشی خودرو را از شرکت‌های خودروساز به سازمان حمایت منتقل کرد؟

معاون دفتر صنایع خودرو وزارت صمت می‌گوید: ایجاد این سامانه و تلاش برای اجرای متمرکز طرح‌های فروش خودروسازان در تداوم وعده‌های حذف قرعه‌کشی خودرو توسط سیاست‌گذار خودرو است.

توکلی لاهیجانی گفت: طرح حذف قرعه‌کشی از دستور کار خارج نشده بلکه انتقال طرح‌های فروش از شرکت‌های خودروساز به سامانه فروش یکپارچه خودرو در راستای حذف قرعه‌کشی انجام شده است.

امیر حسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می‌گوید: فروش خودرو به روش قرعه کشی باعث می‌شود که رانت توزیع شده، بین مردم نیز یکسان پخش شود.

کاکایی گفت: تا زمانی که قیمت گذاری دستوری است و این رانت خواری در سطح ملی است، بهترین روش فروش خودرو قرعه کشی است.

به گفته این کارشناس صنعت خودرو روش درست فروش خودرو این است که این کالا در بازار با نرخ آزاد باید فروخته شود که اکنون امکان پذیر نیست؛ هم اکنون به لحاظ قوانین و سیاستی که داریم عادلانه‌ترین روش، فروش خودرو در بورس است که می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند، اما وقتی تولید خودرو بالا رود و قیمت‌ها متعادل شود، فروش خودرو در بورس هم غیر منتطقی خواهد بود.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو می‌گوید با وجود ۱۱ نهاد نظارتی بعید است سیاست‌گذار خودرویی اعتماد خود را به نحوه اجرای طرح‌های فروش توسط خودروسازان از دست داده باشد؛ وزارت صمت به دنبال این است که با تغییر مسیر فروش و ایجاد سامانه یکپارچه فروش خودرو، ایراد‌های موجود در نحوه ثبت‌نام و روش قرعه‌کشی را که پیش‌تر توسط خودروسازان اجرایی می‌شد برطرف کند.

این کارشناس خودرو بر این باور است که این اقدام سیاست‌گذار خودرویی، دامنه نظارت بر طرح‌های فروش شرکت‌های خودروساز خصوصی را نیز گسترش داده و دیگر شائبه‌های تخلف در فروش این خودروسازان با استفاده از مسیر سامانه یکپارچه فروش از بین خواهد رفت.

به گفته سنجری، وزارت صمت با تغییراتی در نحوه اجرای قرعه‌کشی و استفاده از اهرم سامانه یکپارچه فروش، امکان سوءاستفاده سوداگران و واسطه‌ها را به حداقل می‌رساند.

اما اینکه چرا وزارت صمت متولی فروش خودرو در کشور شده دلایل زیادی دارد که برخی از این دلایل در اظهارات مسئولان صنعتی عنوان شده است؛ برخی کارشناسان می‌گویند اولین دلیل در این راستا، ایجاد شفافیت در مسیر فروش خودرو است. سیاست‌گذار خودرویی با ادعای تخلفات بی‌شمار در فروش خودروسازان، خواهان شفافیت در این زمینه است.

وزیر صمت بخشنامه‌ای به سازمان حمایت مبنی بر لزوم اجرایی شدن قرعه کشی توسط تمامی خودروسازان از طریق سامانه یکپارچه ابلاغ کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->